maandag 26 september 2011

1000 km

Vandaag hebben we een rustdag in HelenaMontana. We verblijven bij een super relaxed gezin; ze zijn naar eigen zeggen een van de tien liberale gezinnen die hier in Helena wonen, de rest zijn conservatieve christenen. We hebben gisteren heerlijk gegeten en ik heb enorm genoten van een warme douche.

Inmiddels heb ik 998 km van onze route afgelegd. Met de boodschappenronde van vandaag heb ik 1000 km gereden op dit continent. Best veel, maar ik heb nog iets van 3500 km voor de boeg. Het weer zit enorm mee, het is rond de 25 – 30 graden, zonnig en droog.

Afgelopen zaterdag hebben we ons helemaal stuk gereden op een bizar steile klim. Aan 't eind van de middag wilden we perse nog even een pass over, zodat we 't zondag wat minder zwaar zouden hebben. Het route boekje kondigde 'several steep uphills' aan, nou... de t*#@%! Elke tien meter moest ik stoppen, naast dat 't steil was lag het pad er slecht bij. Veel losliggende stenen waardoor je makkelijk vast kwam te zitten. Een 30 kilo wegende fiets valt dan snel om. Het was zelfs voor Aart de moeilijkste klim ooit, en Aart is al veel bergen opgehuppeld. Maar we zijn levend bovengekomen en de rustdag voelt nu extra goed.

            
Het enige probleem is dat ik nu al twee lekke banden heb gehad. Beide keren scheurde m’n binnenband bij het ventiel open. Het lijkt wel alsof m’n buitenband over m’n velg glijdt bij afdalingen. De fietsenwinkel hier in Helena, die veel ervaring heeft met downhill- en mountainbiking, stonden ook versteld. Een oplossing hebben we niet gevonden; gewoon hard oppompen en veel reservebanden mee.

Eigenlijk is dat niet 't enige probleem; heimwee steekt soms ook de kop op en drukt de pret een beetje - een heel klein beetje!

                    

Reizen door Amerika bevalt me goed. De combinatie van het ruwe landschap en grote afgelegen gebieden natuur, het gemak van de luxe in de steden/dorpen en de minimale taalbarrière maken ’t perfect. En de cultuur is hier fascinerend; de cowboy-scene is hier nog volop aanwezig - ik dacht dat dat alleen nog in Hollywood bestond - en conservatieve republikeinen zijn in levende lijven echt net zo dom als ze op televisie. Maar ze hebben hier in Helena een civic center (buurthuis) in arabische stijl gebouwd alsof 't een moskee is. En dan zijn er de hippies, net zo stereotype als de rednecks en allemaal oprecht en overtuigd van hoe ze leven.

Een paar dagen geleden zaten we op een campsite naast een beekje. Dus moesten we even testen of mijn waterdichte camera ook echt waterdicht is.

Morgen hebben we nog een halve rustdag, dan peddelen we weer voort. Op naar de 2000 km.


  

1 opmerking:

  1. You'll have to forgive me for writing in English, but my Dutch is terrible. I think Nate misled you a little in his description of Helena. We are actually a liberal island in a conservative sea. (For example, we elected a lesbian environmental activist to the state senate.) At any rate, we certainly enjoyed meeting you. I hope you enjoy the rest of your trip. (But Butte especially).

    BeantwoordenVerwijderen